First impressions Malawi - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Jantiene Koerhuis - WaarBenJij.nu First impressions Malawi - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Jantiene Koerhuis - WaarBenJij.nu

First impressions Malawi

Blijf op de hoogte en volg Jantiene

05 Oktober 2015 | Malawi, Nkhoma

Het duurde even maar daar is die dan! De eerste update vanuit Malawi!! :)
Inmiddels ben ik bijna 2 weken in dit mooie maar ontzettend arme land. Na een lange reis van 19 uur kwamen we dan eindelijk aan op Lilongwe airport. We (2 reisgenoten uit Nederland en ik) werden opgehaald door Karin van de Meeuwen, een Nederlandse zendeling die al een aantal jaren in Malawi werkt. De eerste nacht hebben we bij haar overnacht en vervolgens heeft ze ons naar Nkhoma gebracht. Malawi heeft een prachtige natuur, veel bergen en prachtige vergezichten, echt indrukwekkend. Omdat we tegen het einde van het droge seizoen aanlopen is het nu wel aardig dor. Al rijdend komen we langs vele kleine dorpjes, huisjes van steen en leem met een rieten dak. Klein en donker. Vrouwen zijn rondom de huisjes druk in de weer en de kinderen vermaken zich al spelend. Mannen fietsen met enorme bepakkingen achterop hun bagagedrager en vrouwen vervoeren alles al lopend op hun hoofd naar de markt. Om hun groente, kolen, hout, geiten, rieten matten en zo kan ik nog wel even doorgaan, te verkopen. Karin vertelt ons dat er dit jaar waarschijnlijk erg veel mensen geen eten zullen hebben tijdens het regenseizoen. Normaal gesproken is het nu het moment (de tijd na de oogst) dat het gros van de Malawianen genoeg eten heeft voor 2-3 maaltijden per dag. Een tijd om aan te sterken voor de mindere maanden. Maar er zijn nu al veel gezinnen en zelfs hele dorpen die (bijna) door hun maïsvoorraad heen zijn. De oorzaak van de beperkte maisvoorraad is de mislukte maisoogst. Mais is hier het hoofdbestanddeel van de maaltijd. ’s Morgens maïspap en ’s middags en ’s avonds nsima waarbij een klein beetje gekookte bladeren (ik ben er nog niet precies uit wat voor), okra (bonen) of tomaat met ui en ei of een beetje vlees wordt gegeten. Het hoofdbestand en daarmee het meest voedende & vullende deel van de maaltijd, mist nu dus al bij veel mensen. Dit aantal zal alleen maar groter worden.

Vergeleken met de armoede om me heen verblijf ik in een 5-sterren guesthouse. Ik heb (nu) 2 kamergenoten, beide student geneeskunde. Ik kan goed met ze opschieten en samen vermaken we ons goed in de weekenden met het ontdekken van Malawi.

Afgelopen week heb ik ’s morgens op de Ebenezer basisschool in Nkhoma geholpen als klassenassistent bij groep 3. Ik heb zelf een aantal lessen geven en leerlingen die moeite hebben met leren wat extra aandacht geven. ’s Middags hielp ik bij de administratie van het ziekenhuis. Af en toe een beetje een geestdodend baantje maar ik hield me maar voor dat het nuttiger was dan niets doen ;)

Afgelopen weekend ben ik samen met m’n 2 kamergenoten naar Sangabay geweest (bij het meer van Malawi). Een trip van 4 tot 6 uur, opgestapeld met 2 keer zoveel personen als zitplaatsen in een mini bus & met de zojuist ‘vers’ gekochte vis onder de ruitenwisser, scheurende met zo’n 100 tot 120km per uur langs hordes mensen met enorme hoeveelheden bagage/verkoopwaar op hun hoofd of bagagedrager. Van de mini bus in een pick-up, die met moeite en af en toe een pitstop ons uiteindelijk op de plaats van bestemming weet te brengen. Een weekendje relaxen en ontspannen na de eerste indrukken!

En dan de komende weken: vanaf vandaag ben ik begonnen bij de Thandizo Orphan Care (zorg voor weeskinderen). TCO is op verschillende manieren actief in het zorg dragen voor (wees)kinderen zoals, voedselverstrekking, produceren en distribueren van soyamelk,  sponsoring zodat kinderen naar school kunnen, betaling van ziekenhuiskosten, farming God’s way, sport-en spelactiviteiten organiseren en bijbelonderwijs.
Vandaag heb ik kennis gemaakt met de medewerkers van TOC, 5 leuke jonge, vrolijke en enthousiaste Malawianen. Zij zijn de coordinatoren van de 10 verschillende centra waar TCO actief is. Ze hebben me uitgelegt wat er wordt gedaan en hoe er wordt gewerkt. Vandaag dus een theoretisch dagje maar vanaf morgen mee 'het veld' in. Deze week gaan we de nurseryschools (basisscholen die zijn aangesloten bij de TOC) bezoeken om kinderen te wegen en te meten. Dit wordt vervolgens over een maand weer gedaan. De resultaten van de twee metingen worden naast elkaar gelegd en zo wordt gekeken wat de invloed van het geven van soyamelk is op de groei van de kinderen. Het lijkt me super interessant en erg mooi om een bijdrage aan te leveren. Ook het bezoeken van de dorpen om de situaties van de kinderen te bekijken lijkt me interessant. Er staan me dus zeker heel wat boeiende en misschien ook wel lastige weken te wachten, want het aan moeten zien van de armoede is behoorlijk confronterend. Maar het is fijn om op deze manier een kleine bijdrage te kunnen leveren aan een iets beter leven voor deze kinderen en hun verzorger.

Last but nog least (!): ik wil iedereen heel erg bedanken voor de lieve, bemoedigende en geïnteresseerde berichtjes, kaartjes en reacties! Het is een zegen om zoveel liefde te ervaren van het ‘thuisfront’! Het is een behoorlijk lang verhaal geworden merk ik maar er viel ook aardig wat te delen ;) Alle goeds en veel liefs vanuit Malawiiiieee!

Ps. Foto's volgen maar deze moeten vanuit Nederland geupload worden..

  • 05 Oktober 2015 - 20:40

    Bianca :

    Gaaf om wat van je te horen en te zien uit het verre Malawi! Heel veel succes en plezier nog daar! Keep up the good work!! X

  • 13 Oktober 2015 - 00:09

    Jantina En Rudy Elzerman:

    hoi Jantiene

    Even berichtje uit Wezep. Ik las net jou brief en dacht nu zal ik ook even wat terug doen.
    Wel veel armoede om je heen he ??
    Maar de eerste weken zal toch het lastigste wezen .Zover van huis best wennen denk ik.
    Het is te hopen dat het vol te houden is voor jou.
    we wensen jou dan ook veel sterkte en ook nog een fijne tijd daar .
    In zover dat mogelijk is. Gods zegen en nabijheid toegewenst hoor.


    Een Hartelijke Groet van Rudy& Jantina Elzerman

  • 25 Oktober 2015 - 15:33

    Wim En Corrie Souman:

    Ha Jantine,

    Fijn om te lezen dat je je draai begint te vinden. Wat is het allemaal herkenbaar wat je schrijft. Ik zie de mensen zo tussen de huisjes scharrelen als ik je verslag lees, ook de volgepropte busjes die met een noodgang voorbij razen. Ook niet te vergeten de fietsende taxi's die je kan kennen aan een nummerplaat op de fiets. Maar wat vooral bijblijft is de blijdschap en dankbaarheid van de mensen. Twee dagen geleden kregen we nog een mailtje van Mussa ,onze vaste begeleider, met de vraag hoe het met ons ging. ik heb hem geschreven dat er weer iemand uit ons dorp en uit onze kerk in Malawi zat. Ik heb hem gezegd, dat als hij bij je in de buurt was, je kon opzoeken om de groeten te doen.
    Is het bij jou ook zo'n gepruts om een mail te verzenden, wij konden dat alleen maar vanuit Kasungu een stad 30 kilometer bij ons vandaan.
    Nou Jantiene we wensen jou nog een hele goede tijd toe.

    groetjes van Corry en Wim Souman

  • 08 November 2015 - 19:13

    Jan Wiĺlem En Corry Van Gelder:

    Hee jantiene hier een groet vanuit wezep we hebben je inmiddels gevonden op de comp.
    Ben er niet zo handig in.
    Fijn om wat van je te horen wensen je veel sterkte toe met je werk daar en een fijne tijd.
    Hartelijke groeten jan willem en corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantiene

Actief sinds 03 Juli 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 5878

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 18 December 2015

Nkhoma - Malawi

11 Oktober 2013 - 28 Oktober 2013

Pokukrom - Ghana

Landen bezocht: